Sommerutstillingen 2016 – Mai-Bente Bonnevie

«Love & Peace» av Mai-Bente Bonnevie

Mai-Bente Bonnevie og Anne Helene Brynildsrud, åpning 25. juni. Utstillingen står til 14. august 2016

De-kommer-gjerne-ut-om-natten-2014--180x180-acryl_web

Mai-Bente Bonnevie er sommerens hovedutstiller. Anne Helene Brynildsrud er invitert av Mai-Bente Bonnevie som medutstiller, og stiller ut arbeider av keramikk.

Bonnevie deltok i fjorårets sommerutstilling «En hyllest til Inger Sitter – Verk av Inger Sitter og elever», og i år har vi gleden av å vise en hel utstilling viet Bonnevies fargerike malerier.

Mai Bente Bonnevie (født 15. mai 1936) er maler og ble utdannet ved John Cass Art School i London. Hun oppnådde en cand.mag fra Universitetet i Oslo, studerte ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1957–1958) og Statens kunstakademi (1980–1984).

Bonnevie omtales som en ekspressiv kolorist. I fjor mottok hun Statens Arbeidsstipend for eldre kunstnere, og jobber nå for tiden med den kommende sommerutstillingen på Kunstforeningen Verdens Ende, i atelieret sitt i Åsgårdsstrand.

Bonnevie skriver selv at hennes arbeider springer ut fra selve fargen. Hun legger først noen farger på lerretet, og så lar hun de ulike fargene vise henne veien videre. Det gjelder å være på lag og gi seg hen til malerprossessen. Underveis i denne arbeidsprosessen dukker det stadig opp skurr som må bearbeides og slettes, og dette bringer frem nye forslag. Bonnevie maler og forandrer helt til det plutselig begynner å skje noe, og det er da tar bildet tar form og vil noe! Dette er en spennende og vanskelig prossess som man må få være med på, både som kunstner og betrakter.
I år fyller Mai-Bente Bonnevie 80 år, og dette feires med den nye boken «Mai-Bente Bonnevie» (2016: Orfeus Publishing). Denne boken vil selges hos oss i utstillingsperioden.

Bilde: Mai-Bente Bonnevie, «De kommer gjerne ut om natten», 2014,  180×180 acryl